Μετά από μία μεγάλη περίοδο προβληματισμού για το “που πάει η κατάσταση με το Skroutz” και τις χρεώσεις του στα eshops, πραγματοποιήθηκε μία επαναστατική αλλαγή που τροποποιεί τα δεδομένα στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η Χρέωση CPS “Cost per Sale” (χρέωση ανά πώληση) αντί του CPC “Cost per Click” (χρέωση ανά κλικ). Τι σημαίνει αυτό για τα eshops και ποιο δίλημμα θα αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες πλέον είτε που έχουν είτε που θέλουν να κατασκευάσουν το δικό τους;
Τι συνέβαινε μέχρι σήμερα με το skroutz;
Όλα τα καταστήματα που ήταν στο skroutz μετά την υπογραφή της σύμβασης τους, έδιναν πρόσβαση στη λίστα των προϊόντων τους. Το skroutz τα καταχωρούσε στις αντίστοιχες κατηγορίες. Τα προβλήματα ξεκινούσαν με τις απενεργοποιήσεις προϊόντων λόγω φωτογραφίας που μπορεί να μην ήταν αποδεκτή από την ομάδα διαχείρισης. Συνεχίζονταν με τοποθετήσεις κάποιων προϊόντων σε διαφορετικές κατηγορίες. Προχωρούσαν με τα ζητήματα κατάταξης κάθε καταστήματος στην αναζήτηση ενός προϊόντος ενώ οι τιμές των eshop που το διαθέτουν ήταν ίδιες. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα των eshops ήταν πάντα οι μηνιαίες χρεώσεις. Κάθε επίσκεψη που λάμβανε το eshop από το skroutz είχε μία χρέωση (Cost Per Click). Στο τέλος του μήνα το eshop είχε λεπτομερή αναφορά των “χτυπημάτων”, των πωλήσεων που επιτυγχάνονταν από αυτές τις επισκέψεις και των χρεώσεων. Ξεκινώντας μία περίοδο από τα 0,05 ευρώ, φτάσαμε σε τρεις (ακόμη και τέσσερις) φορές παραπάνω τη χρέωση των ” clicks” που παίρνει ένα eshop από το skroutz.
Αυτό πρακτικά σήμαινε οτι για να δεχθεί ένα eshop 1000 clicks προερχόμενα από το skroutz,
θα δαπανούσε κάποτε 50 ευρώ, σήμερα θα χρειαζόταν μέχρι και πάνω από 130.
Παράλληλα, το skroutz βελτίωνε όλα αυτά τα χρόνια τις υπηρεσίες του αναβαθμίζοντας την εμπειρία του καταναλωτή όλο και περισσότερο κάνοντας της πλατφόρμα του να είναι ο κυρίαρχος του ecommerce στην Ελλάδα.
CPS. ο νεος τροπος χρεωσεων.
Με την αρχή του νέου έτους ο τρόπος χρέωσης δεν είναι μόνο με τα clicks. Ανάλογα την κατηγορία προϊόντων που εμπορεύεται η επιχείρηση μπορεί να είναι και κατευθείαν με την επίτευξη των πωλήσεων (αυτό προς στιγμήν φαίνεται ότι ισχύει για τα νέα καταστήματα στο skroutz). Το Skroutz καθόρισε ανά κατηγορία ένα ποσοστό που έκρινε εκείνο οτι είναι δίκαιη η προμήθεια και πλέον δεν έχει σημασία πόσα clicks έρθουν σε κάθε eshop από το skroutz. Αλλά πόσα από αυτά έγιναν πώληση (Cost Per Sale). Τα ποσοστά προμήθειας διαφέρουν από κατηγορία σε κατηγορία. Ενδεικτικά, τα προϊόντα που το skroutz βάζει στη μόδα έχουν προμήθεια 10%. Προϊόντα για Σπίτι και Κήπο μεταξύ 5-15%, Αυτοκίνητο 15% και Smartphones 3%. Αναλυτικά η λίστα των κατηγοριών.
Ειναι καλυτερο το νεο συστημα χρεωσεων;
Το σύστημα των χρεώσεων ανά πώληση φαίνεται δικαιότερο αλλά το τελικό συμπέρασμα είναι αρκετά πολύπλοκο να βγει. Αυτό εξηγείται με ένα παράδειγμα. Με το προηγούμενο καθεστώς, αν ένα eshop έχει Conversion Rate από το skroutz (ποσοστό επισκεπτών που έκαναν αγορά) 2% και πούλησε προϊόντα μόδας αξίας 1000 ευρώ σε 10 παραγγελίες.
2% Conversion Rate σημαίνει πως χρειάζονταν 100 επισκέψεις για να πετύχει 2 πωλήσεις.
Άρα, για τις 10 πωλήσεις ήθελε 500 επισκέψεις.
Με χρέωση ανά επίσκεψη στα 0,15 ευρώ θα πλήρωνε στο skroutz 500*0,15=75 ευρώ.
75 ευρώ προμήθεια για πωλήσεις αξίας 1000 ευρώ ήταν εξαιρετικά επωφελές για την επιχείρηση
Με το νέο σύστημα χρεώσεων δεν έχει σημασία πόσα clics χρειάστηκαν να έρθουν από το skroutz. Μετράει μόνο η επίτευξη τελική αγοράς. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα για παραγγελίες τζίρου 1000 ευρώ (τελική τιμή) που προήλθαν από το skroutz σε προϊόντα μόδας το κόστος για την επιχείρηση είναι:
1000 τζίρος *10% προμήθεια για προϊόντα μόδας =100 ευρώ
Ερωτήματα που θέτονται ηδη στο skroutz
Υπάρχουν κάποια ζητήματα που ακόμη παραμένουν ασαφή. Ένας καταναλωτής μέσω του skroutz επισκέπτεται ένα eshop και ενδιαφέρεται για ένα προιόν 100 ευρώ από κατηγορία με προμήθεια 12%. Αν το κάνει αγορά, το eshop πληρώνει 12 ευρώ στο skroutz. Αν όμως φύγει, το eshop υπάρχει περίπτωση να κάνει remarketing (η διαδικασία κατά την οποία ο χρήστης βλέπει διαφήμιση με τα προϊόντα που είδε σε ένα eshop κατά την πλοήγηση του στο internet). Αν ο επισκέπτης επιστρέψει πατώντας αυτές τις διαφημίσεις, θα χρεωθεί ως αγορά μέσω του skroutz;
Νέα καταστήματα βρίσκονται σε αυτό το μοντέλο χρεώσεων. Πότε θα μπουν τα παλιά; Θα είναι υποχρεωτικό το νέο μοντέλο ή θα διατηρηθεί το παλιό;
Ο μονοδρομος των eshops
Το δίλημμα που τίθεται στα eshops είναι πως θα χειριστούν το θεμα του skroutz πλέον. Το περιβάλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αρχίζει να γίνεται πολύπλοκο. Η Google μπαίνει πολύ δυναμικά με το Google Shopping (βλ σχετική photo) που συνεχώς ανεβαίνει. Υπάρχουν εταιρίες δεν είναι ακόμη σαφές τι ρόλο θα παίξουν στην αγορά (η KelkooGroup, εταιρία σύγκρισης eshops με πάνω από 40 εκατομμύρια eshops στον κόσμο ήρθε ήδη στην Ελλάδα) και το να παραμένει ένα eshop στο skroutz δεν είναι βέβαιο ότι θα το συμφέρει. Να διατηρήσει το skroutz ως κύρια πηγή των πωλήσεων του ή να επιδιώξει ανεξαρτητοποιηθεί όσο είναι δυνατόν;
Στην πρώτη περίπτωση δεν απαιτείται επένδυση διότι θα πληρώνει το skroutz μόνο αν του φέρνει πωλήσεις (παρόμοιο φαινόμενο με το booking.com στα ξενοδοχεία) με ένα “αλμυρό ποσοστό”. Διασφαλίζει όμως ότι δε χρειάζεται να του κοστίσει το eshop άλλα χρήματα πάρα μόνο η διαχείριση του.
Στη δεύτερη περίπτωση χτίζει μία πλήρη στρατηγική πωλήσεων ώστε να χρησιμοποιεί το skroutz ως ένα κανάλι πωλήσεων αλλά όχι το μοναδικό. Με πλήρεις ενέργειες που μπορούν να αποτελούνται από
- προώθηση και διαφήμιση του eshop του στη Google
- χρήση των δημοφιλών social media (Facebook, Instagram) αλλά και ανερχόμενων (TikTok)
- χρήση του Google Shopping για προώθηση προιόντων eshop
- εσωτερικό marketing με δυναμικές συνδυαστικές προσφορές και πακέτα προϊόντων
- εξαιρετική εξυπηρέτηση πελατών
- επαναληπτικό marketing για διατήρηση της προσέγγισης του επισκέπτη
- δυνατό SEO για υψηλότερο κατάταξη στη Google
- δημιουργία κινήτρων για συνεχή επαφή με το κατάστημα (κουπόνια για επόμενη αγορά) και άλλα
μπορεί να κάνει ένα συνολικό branding και να ενισχύσει της παρουσία του online και στην αγορά του.
Σειρά σας
Εσείς έχετε online κατάστημα στο skroutz; Πως αντιμετωπίζετε αυτή την αλλαγή; Τι σας απασχολεί στην διαχείριση αλλά και την προώθηση των πωλήσεων του στον κλάδο σας. Επικοινωνήστε μαζί μας για να δούμε το δικό σας eshop και τι χρειάζεται για να αντιμετωπίσει τις αλλαγές στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο.