Η επίπτωση στον τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας μας, εντός και εκτός Ελλάδας θα είναι τεράστια μετά τον κορονοϊό. Η αγορα λέγεται από όλους τους ειδικούς παγκοσμίως οτι θα αλλάξει συμπεριφορά μετά από αυτή την περίοδο. Τι προβλέπεται να συμβεί όταν επανέλθουν όλα σε μια κάποια κανονικότητα την επόμενη μέρα; Πως θα συμπεριφέρεται ο καταναλωτής αύριο και τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις;
Σε κάθε μεγάλη και απότομη αλλαγή στον τρόπο ζωής των ανθρώπων, αλλάζει και ο τρόπος που κινούνται μετά. Πριν την επιβολή των Capital Controls ο κόσμος δεν χρησιμοποιούσε ευρέως πλαστικό χρήμα για τις συναλλαγές του. Από εκείνη τη στιγμή όμως, όντας η μόνη λύση για κίνηση χρήματος, όλοι έμαθαν τις κάρτες για τις συναλλαγές τους. Σήμερα, ζούμε τη μετάβαση στη νέα ψηφιοποιημένη εποχή, στην οποία ο καταναλωτής, έστω και βιαίως λόγω των συνθηκών, μαθαίνει το ηλεκτρονικό εμπόριο και το κάθε eshop. Τι γίνεται όμως αυτή την περίοδο του κορονοϊού ακριβώς και πως αυτό θα επηρεάσει τη συμπεριφορά του καταναλωτή αύριο;
Το eshop βασική λύση από εναλλακτική
Η αγορα κλείνει και ο καταναλωτής προσαρμόζει όλη τη ζωή του στις νέες συνθήκες. Αρχικά, διαχειρίζεται τα ζητήματα που προκύπτουν. Το αίσθημα της προστασίας της υγείας του και των αγαπημένων του. Το αίσθημα της δουλειάς του και την εξέλιξης των πραγμάτων γι αυτή και τέλος την ικανοποίηση των αναγκών του και σε δεύτερο χρόνο των επιθυμιών του.
Οι καθημερινές εργασίες γίνονται με ψηφιακό τρόπο και παρόμοια καλύπτονται και οι ανάγκες του. Το super market γίνεται πρώτα ψηφιακό, μπαίνοντας για να φτιαχτεί η λίστα (αν όχι η κατευθείαν online παραγγελία) και πλέον η “βόλτα στην αγορα να πάρω κάτι πραγματάκια” γίνεται καθαρά online. Τα eshop που ήταν εναλλακτική ενέργεια γίνονται βασική διότι έφυγε εντελώς το φυσικό κατάστημα. Μπορεί κάτι τέτοιο να ήταν συνηθισμένο για ένα μέρος του αγοραστικού κοινού άλλα σε καμία περίπτωση για το σύνολο. Και αυτό φυσικά έγινε διότι πλέον δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Online ή τίποτε. Γιατί αυτό να σημαίνει κάτι για το αύριο όμως;
H αγορα την επόμενη μέρα.
Όπως και μετά τα capital controls, όταν ο καταναλωτής απέκτησε ξανά τη δυνατότητα να κινείται με το φυσικό χρήμα, αλλά αυτός συνήθισε τη νέα πραγματικότητα, έτσι θα γίνει και τώρα. Τα eshop θα έχουν μεγαλύτερη θέση στη συνείδηση του καταναλωτή. Αυτό θα συμβεί γιατί αν και απαλαγμένος πλέον από την “υποχρέωση” να αγοράσει μόνο online, θα έχει μετασχηματισθεί έχοντας ζήσει όλα τα προτερήματα του eshop… και αυτό οι μεγάλες επιχειρήσεις το γνωρίζουν ήδη.
Αυτή η μετεξέλιξη θα οδηγήσει σε μεγάλες αλλαγές στην αγορα. Πάντα έτσι συμβαίνει. Η JD.com είναι ο κύριος ανταγωνιστής της Alibaba στην Κίνα και ιδρύθηκε μετά την κρίση του SARS, γιατί οι καταναλωτές περιόρισαν τις αγορές τους από φυσικά καταστήματα και αναγκαστικά στράφηκαν στο online. Αυτή η εταιρία σήμερα έχει πωλήσεις 90 δις δολαρίων (οικ. έτος 2019).
Στην Ελλάδα, όπως και σε όλο τον κόσμο, αυτή η μετεξέλιξη θα αγγίξει όλο το φάσμα της καθημερινότητας των επιχειρήσεων γιατί κυρίως Ο ΚΟΣΜΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ. Εννοείται πως δε θα σταματήσει να αγοράζει από φυσικά καταστήματα αλλά θα μπει στον τρόπο σκέψης του η λύση του online πολύ πιο έντονη από πριν. Τα ποσοστά συνεισφοράς του eshop μίας επιχείρησης σε σχέση με το φυσικό κατάστημα θα αλλάξουν.
Τι πρεπει να κανουν οι επιχειρησεις
Το σημαντικότερο πράγμα είναι η προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Αν πριν το internet ήταν μία πηγή ενημέρωσης και αγορών για τον καταναλωτή πριν, μετά τον κορονοϊό θα πάρει ηγετική θέση. Κάθε επιχείρηση, σε ότι κλάδο και αν είναι θα χρειαστεί να βάλει στην καθημερινότητα της το internet και την ψηφιακή λειτουργία.
- Τα καταστήματα να στήσουν δικό τους eshop.
- Τα ήδη eshops να κάνουν ενέργειες online διαφήμισης
- Οι επιχειρήσεις εστίασης με delivery να είναι πιο ενεργές σε delivery πλατφόρμες
- Όλες οι επιχειρήσεις (κυρίως αυτές που απευθύνονται περισσότερο σε ιδιώτες αντί επαγγελματιών) θα είναι επιτακτικό να έχουν ενεργή ιστοσελίδα, καταχώρηση στο Google My Business, δραστήρια social media σε Facebook / Instagram
- Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου που διαθέτουν περιορισμένο μέγεθος φυσικού καταστήματος, θα χρειαστεί να δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες να μπαίνουν online στο κατάστημα και να βλέπουν προϊόντα της.
- Οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών να προβάλουν online τις υπηρεσίες τους και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα
Όμως το κυριότερο είναι πως κάθε μαγαζί, επιχείρηση, επαγγελματίας θα χρειαστεί να προχωρήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησης του, διότι η αγορα θα είναι έτοιμη. Συνεπώς αν ο κάθε ένας επιχειρηματίας δεν το κάνει, θα δει να το κάνει ο ανταγωνιστής του.