fbpx
Loader
 

«Joker»: Όταν ο ανταγωνιστής σου γίνεται διαφημιστής σου. (vid)

joker-o-antagonistis-sou-einai-diafimistis-sou-medusa-marketing

«Joker»: Όταν ο ανταγωνιστής σου γίνεται διαφημιστής σου. (vid)

Μπορεί ένας ανταγωνιστής σου, να μετατραπεί σε έναν από τους καλύτερους διαφημιστές σου; Και όμως. Το παράδειγμα της ταινίας του «Joker» που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα αυτές τις μέρες το αποδεικνύει δίνοντας παράλληλα ένα πολύ ενδιαφέρον μάθημα.

Εταιρία ανταγωνιστής: Μία πετυχημένη κατά λάθος διαφήμιση

Η ταινία του Joker αυτές τις μέρες είχε ήδη πολύ έντονη φήμη λόγω της ποιότητας της και των θετικών κριτικών. Όμως στο marketing και τις πωλήσεις άλλο «θετικές κριτικές» και άλλο «ντόρος γύρω από το όνομα μου». Η καταγγελία που έγινε για την παρουσία ανηλίκων σε αίθουσες όπου παιζόταν το «Joker» έγινε από άνθρωπο εταιρείας διανομής ταινιών (προφανώς ανταγωνιστής) απευθείας στην υπάλληλο της γνωμοδοτικής επιτροπής που ειδοποίησε την Αστυνομία. Αυτό αν είναι αλήθεια, που αρχίζει να φαίνεται ως πολύ πιθανό, είναι μία κίνηση με ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από το προσδοκώμενο.

Προφανής στόχος θα ήταν να ανακοπεί η θριαμβευτική πορεία του ‘Joker’ που όπως παντού στον κόσμο, έτσι και στην Ελλάδα σπάει ταμεία. Όμως η δημοσιότητα που πήρε η καταγγελία ήταν τέτοια που τελικώς η ταινία αντί να υποστεί πτώση, απέκτησε επιπλέον κοινό που επιθυμεί να τη δει. Η εταιρία ανταγωνιστής επιθυμούσε να κάνει ζημιά στην εταιρία διανομής αλλά το αποτέλεσμα ήταν να γίνει ακόμη πιο γνωστή η ταινία λόγω του ντόρου που προκλήθηκε στα ΜΜΕ. Αποτέλεσμα αυτού ήταν όσοι δεν είχαν στο μυαλό τους να δουν την ταινία, να θέλουν να τη δουν ακόμη και από περιέργεια.

Δεν υπάρχει αρνητική διαφήμιση

Βέβαια ο συνηθέστερος όρος είναι «δεν υπάρχει αρνητική δημοσιότητα».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι στα βιβλία και τις κριτικές τους. Εξετάζοντας 240 τίτλους βιβλίων , με κριτική στους New York Times, διαπιστώθηκε, ότι τα θετικά σχόλια είχαν σαν αποτέλεσμα την αύξηση πωλήσεων από 32% έως 52%. Για τα βιβλία καθιερωμένων συγγραφέων, τα αρνητικά σχόλια, επίσης οδήγησαν σε μείωση πωλήσεων, περί το 15%. Όμως, σε έργα σχετικά άγνωστων συγγραφέων, η αρνητική δημοσιότητα είχε αποτέλεσμα, σημαντική αύξηση στις πωλήσεις τους, κατά 45%. Οι μελέτες που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν το γεγονός πως, ακόμα και οι κακές κριτικές εφιστούν την προσοχή σε έργα, τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα περνούσαν απαρατήρητα. (στοιχεία από το reporter.gr). Ένα παρόμοιο παράδειγμα είναι τα Χρυσά Βατόμουρα (τα αντι-Όσκαρ που «απονέμονται» άτυπα στις λεγόμενες χειρότερες ταινίες στο Hollywood).

Μπορεί αυτό όμως να αφορά εμένα και τον ανταγωνιστή μου;

Ο ανταγωνιστής σου μπορεί κατά λάθος να σε διαφημίσει… όπως και το ανάποδο.

Όταν μία επιχείρηση ασχολείται με οποιοδήποτε τρόπο με μία επιχείρηση ανταγωνιστής, το βασικότερο πράγμα που κάνει (εκτός του οι χάνει χρόνο και φαιά ουσία για τη δική της ανάπτυξη) είναι να αυξάνει τον ντόρο που υπάρχει γι αυτήν. Δηλαδή τη βοηθάει στο Branding της χωρίς να το θέλει. Όταν γνωρίζουμε πως ένας ανταγωνιστής διαρρέει μία φήμη για εμάς, τα πιθανά αποτελέσματα είναι 3:

  • να κάνει ζημιά στην εικόνα της εταιρίας μας
  • να μην την επηρεάσει καθόλου
  • να την επηρεάσει θετικά.

Όμως το σίγουρο είναι ότι κάνει τον κόσμο να μιλάει για εμάς.  Αυτό δεν αγοράζεται εύκολα. Ένας βασικός παράγοντας που επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα είναι η δική μας φήμη στην αγορά όπως και τη δική του.

Η φήμη. Η ουσιαστική αξία της κάθε επιχείρησης.

Η φήμη, για την ακρίβεια το Brand, είναι κάτι που στην ιστορία της διαφήμισης έχουν παρατηρηθεί παραδείγματα στα οποία ο ένας προσπαθεί να αξιοποιήσει από άλλον.

 

Η τολμηρή πρώτη διαφήμιση του Tommy Hilfiger to 1985

Μία από τις πιο πετυχημένες διαφημιστικές καμπάνιες στην Αμερική ήταν η πρώτη διαφήμιση του άγνωστου τότε Tommy Hilfiger. Το 1985 διαφημίστηκε από τον Έλληνα Guru της διαφήμισης George Lois. Η Καμπάνια ήταν μία φωτογραφία στην οποία ο Hilfiger συγκρίνονταν με μεγάλα ονόματα του χώρου της ανδρικής μόδας χωρίς να κατονομάζονται επακριβώς. Στο τέλος εμφανίζονταν μόνο το λογότυπο του και η διεύθυνση του καταστήματος. Με αυτό τον τρόπο έπαιρνε «φήμη» από αυτούς, χωρίς να τους αναφέρει.

Συμπέρασμα. Τι μπορούμε να κάνουμε με έναν ανταγωνιστή και τη φήμη μας;

Το δίδαγμα που βγαίνει μέσα από καθημερινά παραδείγματα είναι πως:

  1. πρέπει πάντα να παλεύεις για τη δική σου θέση στην αγορά και όχι του ανταγωνιστή. Γιατί μπορεί να του κάνεις καλό αντί κακό.
  2. πρέπει να προστατεύεις τη φήμη που χτίζεις κάθε μέρα στην επιχείρηση σου. Να προσέχεις τι λέει ο κόσμος για σένα, αξιολογώντας ό,τι προσφέρεις, προσπαθώντας να είσαι μπροστά.
  3. αν κάποιος προσπαθήσει να κάνει κακό στη φήμη σου, πρέπει να σκεφτείς ψύχραιμα πρακτικά ποιος κερδίζει από μία διένεξη. Εσύ ή εκείνος; Ποιος κερδίζει από τη φήμη του άλλου;
  4. Το ανταγωνιστή μας τον αντιμετωπίζουμε με πλάνο, οργάνωση, επικοινωνία και καλή σχέση με το κοινό μας. Πως γίνονται αυτά; Μπορούμε να τα δούμε από κοντά στη MEDUSA.