Έχεις ένα responsive website και νιώθεις ότι η δουλειά σου ολοκληρώθηκε; Ήρθε η ώρα να ξανασκεφτείς! Το responsive design είναι μόνο η αρχή για μια επιτυχημένη online παρουσία, αλλά δεν αρκεί από μόνο του. Σήμερα, το να είναι απλώς “responsive” το site σου σημαίνει ότι προσαρμόζεται σε διαφορετικές οθόνες. Όμως, με την αυξανόμενη πολυπλοκότητα στις συμπεριφορές των χρηστών και τις απαιτήσεις της αγοράς, πρέπει να κάνεις το επόμενο βήμα για να διασφαλίσεις ότι το site σου είναι πραγματικά αποτελεσματικό. Πάμε να δούμε γιατί.
Οι προκλήσεις του mobile design σήμερα
Μερικά χρόνια πριν, το responsive design έλυνε πολλά προβλήματα. Προσαρμοζόταν αυτόματα από desktop σε κινητές συσκευές και όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Όμως, σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Οι χρήστες πλοηγούνται σε πολλές περισσότερες συσκευές με ποικιλία αναλύσεων, και η εμπειρία τους δεν αφορά μόνο την εμφάνιση του site σου σε κινητό, αλλά και την απόδοση, την ταχύτητα, και την ευκολία χρήσης.
Σύμφωνα με στατιστικά δεδομένα, το 59% του παγκόσμιου web traffic προέρχεται από κινητές συσκευές. Αυτό σημαίνει πως αν το site σου δεν είναι απόλυτα βελτιστοποιημένο για κινητά, χάνεις μια τεράστια ευκαιρία να εντυπωσιάσεις και να κρατήσεις τον χρήστη. Το responsive design μόνο δεν αρκεί αν δεν λάβεις υπόψη σου την ταχύτητα φόρτωσης, την εμπειρία χρήστη (UX) και την απλοποίηση της πλοήγησης.
Η συμπεριφορά του χρήστη έχει αλλάξει
Οι σημερινοί χρήστες δεν είναι απλώς θεατές. Θέλουν να αλληλεπιδρούν με το site σου γρήγορα και εύκολα, ιδιαίτερα από κινητές συσκευές. Ένα “responsive” site που απλά προσαρμόζει τις διαστάσεις δεν αρκεί πλέον. Οι χρήστες έχουν μειωμένη υπομονή, καθώς το 53% των επισκεπτών σε κινητό εγκαταλείπουν ένα site αν αυτό χρειάζεται περισσότερα από 3 δευτερόλεπτα για να φορτώσει. Επιπλέον, οι σύγχρονοι χρήστες αναμένουν ότι τα μενού και τα call-to-actions θα είναι εύκολα προσβάσιμα και ξεκάθαρα, χωρίς πολύπλοκες διεργασίες.
Εδώ έρχεται η ανάγκη για βελτιστοποίηση όχι μόνο στην εμφάνιση, αλλά και στην απόδοση. Ένα site που φαίνεται όμορφο σε όλες τις συσκευές αλλά “αργοπορεί” ή δεν είναι εύχρηστο, θα απομακρύνει τους χρήστες σου.
Τι πρέπει να προσέχεις στο web design για την επιχείρησή σου
Αν σχεδιάζεις ή κάνεις redesign το website της επιχείρησής σου, υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία που πρέπει να δώσεις προσοχή:
- Ταχύτητα φόρτωσης: Όπως είπαμε, κάθε δευτερόλεπτο μετράει. Βεβαιώσου ότι οι εικόνες σου είναι συμπιεσμένες, ότι χρησιμοποιείς γρήγορους servers και ότι δεν έχεις περιττό κώδικα που επιβραδύνει το site σου.
- UX Design: Σκέψου την ευκολία του χρήστη. Μπορεί να βρει εύκολα αυτό που ψάχνει; Το μενού είναι ξεκάθαρο; Το call-to-action είναι ορατό και ξεκάθαρο; Η απλοποίηση της εμπειρίας είναι το κλειδί για να κρατήσεις τον χρήστη στο site σου.
- SEO για mobile: Ένα responsive site δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και βελτιστοποιημένο για SEO. Πρέπει να φροντίσεις ότι η ταχύτητα, η δομή και το περιεχόμενο του site είναι συμβατά με τις τελευταίες απαιτήσεις της Google, όπως το Mobile-first indexing.
- Βελτιστοποίηση για διάφορες συσκευές: Από κινητά και tablets έως desktops, το site σου πρέπει να είναι φιλικό σε όλες τις οθόνες, όχι μόνο να “προσαρμόζεται”. Αυτό σημαίνει ότι το περιεχόμενο πρέπει να διαμορφώνεται ανάλογα με τη συσκευή και τη συμπεριφορά του χρήστη.
Εδώ είναι ορισμένα στατιστικά που αποτυπώνουν την εξέλιξη της χρήσης των κινητών συσκευών για πρόσβαση στο διαδίκτυο στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια:
- Χρήση κινητών για περιήγηση στο διαδίκτυο
– Το 2017, περίπου το 43% της συνολικής διαδικτυακής επισκεψιμότητας στην Ελλάδα προερχόταν από κινητά τηλέφωνα.
– Το 2019, αυτό το ποσοστό αυξήθηκε στο 55%, αντικατοπτρίζοντας τη στροφή των χρηστών προς τις φορητές συσκευές.
– Το 2021, η χρήση κινητών για πρόσβαση στο διαδίκτυο έφτασε το 64%.
– Μέχρι το 2023, το 65-67% της επισκεψιμότητας στις ιστοσελίδες στην Ελλάδα προέρχεται από κινητές συσκευές.
- Mobile commerce (m-commerce)
– Το 2018, περίπου το 30% των online αγορών στην Ελλάδα πραγματοποιούνταν μέσω κινητών συσκευών.
– Το 2020, αυτό το ποσοστό αυξήθηκε στο 40%.
– Το 2022, περίπου το 45-50% των διαδικτυακών αγορών πραγματοποιείται μέσω κινητών συσκευών, δείχνοντας την αύξηση της εμπιστοσύνης των χρηστών στο mobile commerce.
- Ρυθμός εγκατάλειψης σε κινητές συσκευές
– Το 2018, περίπου το 50% των χρηστών εγκατέλειπαν τις ιστοσελίδες αν αυτές χρειάζονταν περισσότερο από 3 δευτερόλεπτα για να φορτώσουν.
– Το 2022, ο ρυθμός αυτός αυξήθηκε στο 53%, δείχνοντας ότι οι χρήστες έχουν ακόμη μικρότερη υπομονή όσον αφορά τη φόρτωση των σελίδων σε κινητά.
- Mobile-first indexing της Google
– Η Google ξεκίνησε τη διαδικασία mobile-first indexing το 2018, με την πλειοψηφία των ελληνικών ιστοσελίδων να βλέπουν επιπτώσεις στην κατάταξη SEO αν δεν ήταν βελτιστοποιημένες για κινητά.
– Μέχρι το 2020, σχεδόν το 100% των νέων sites που δημιουργήθηκαν ήταν βελτιστοποιημένα για mobile-first indexing.
- Χρήση κινητών δεδομένων
– Το 2017, οι χρήστες κινητών στην Ελλάδα κατανάλωναν κατά μέσο όρο περίπου 2.1 GB δεδομένων το μήνα.
– Το 2021, η κατανάλωση δεδομένων αυξήθηκε σε 5.4 GB ανά χρήστη το μήνα.
– Το 2023, η μέση κατανάλωση δεδομένων κινητής ανέρχεται σε 6.5 GB ανά χρήστη, γεγονός που αντανακλά την αύξηση της χρήσης κινητών εφαρμογών και διαδικτυακών υπηρεσιών.
Αυτά τα στατιστικά στοιχεία αποτυπώνουν την εξέλιξη της χρήσης των κινητών συσκευών στην Ελλάδα και τονίζουν τη σημασία που έχει σήμερα η βελτιστοποίηση των ιστοσελίδων για κινητά, τόσο για την εμπειρία των χρηστών όσο και για το SEO.
Ο κατάλληλος συνεργάτης κάνει τη διαφορά
Ο σχεδιασμός ενός site που λειτουργεί άψογα σε όλες τις συσκευές και αποδίδει στο μέγιστο απαιτεί γνώση και εμπειρία. Είτε πρόκειται για την ταχύτητα, το UX, ή το SEO, ένας έμπειρος κατασκευαστής ιστοσελίδων μπορεί να σε καθοδηγήσει ώστε να έχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για την επιχείρησή σου.
Συνοψίζοντας, το responsive design είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης, αλλά η σύγχρονη web εμπειρία απαιτεί κάτι παραπάνω. Σκέψου στρατηγικά, επένδυσε στο σωστό design και διάλεξε τον κατάλληλο συνεργάτη που θα σε βοηθήσει να ανταποκριθείς στις σύγχρονες προκλήσεις του διαδικτύου.